Techno på svenska



Jag har alltid tyckt och trott att elektronisk musik med vokala inslag på svenska är något töntigt och för internt för att bli bra. Men min tes börjar svika mig.

Jag tänker kanske färmst på Bauri och Kalle J, men ägnar även en tanke åt Spånka Nkpg. Med skruvade technobeats har Bauri släppt låten Så vill jag älska med Heta-linjen-tjejen Anneli på samplad sång. Aldrig har jag trott att man kunnat använda ordet kärleksgrotta som synonym till det kvinnliga könsorganet i en låttext och komma undan med det. Och Västerås-killen Kalle J samplar på i bästa Avalanches-andan för att framställa sin elektroniska popmusik, eller Avalanchesdaftpunkhouseelectroindiesamplingspopförhelafamiljen som han själv väljer att kategorisera sin musik. När det kommer till Spånka Nkpg har man nu valt att helt och hållet distribuera sin musik via cyberspace. Det handlar inte om några solidaritetsprinciper utan en låt kostar inte helt blygsamma 0,55 EURO, det vill säga runt 5 kr. Lycka till säger jag. Hursom släpper man nu lagom till sommaren house med skönsjungande Frosche, för första gången hörbar på svenska. Låten Vad jag behöver finns också på engelska då den inte helt oväntat fått namnet What I need.



För att ladda ner Bauri feat. Anneli:
http://www.omgwtf.se/

Kalle J på MySpace:
http://www.myspace.com/kallej

Handla Spånka Nkpg's musik här:
http://www.spanka.se/

Kommentarer
Postat av: m

martin min lilla tont. jag alskar ju dig.

2006-06-30 @ 14:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback