Konstfacks vårutställning

Konstfacks vårutställning

Jag var på Konstfacks vårutställning häromdagen. Det var en trevlig tillställning, avgångseleverna verkade lagom glada över att få komma ut på arbetsmarknaden som nyutexaminerade kreativa.

På tal om kreativa. Förrutom Beckmans, visst ska detta föreställa vara Sveriges, eller i alla fall Stockholms kreativa elit med allt va det innebär? Nåja, utställningen var iaf trevlig. Med färsk design, vernissagevin, salta pinnnar och allt vad det innebar.

Hursomhaver, visst fanns det en del pärlor. Det som lämnade mest intryck hos mig var Broberg & Ridderstråles finurliga bord med kontaktuttag integrerat direkt i både bordsyta och bordsben. Även deras trattformade högtalare visade på att Svedala alltid är att räkna med vad gäller nyskapande, spännande, rolig och inte minst lekfull disajn.

En annan personlig favorit, och pärla i utställningen, var Man:MILK. Amningsskjorta och mjölkpump speciellt framtagna för gravida(?) män. Politisk formgivning är inte helt i linje med mina tankar om god design, men skjortan var snygg.

Om jag ska summera Konstfacks vårutställning så är det med bokstäverna OK. Varken mer. Varken mindre. Kan ju erkänna att jag är lite besviken, men att det också fanns en del glada överraskningar. Lägst odds för att lyckas på en tuff marknad ger jag Broberg & Ridderstråle, med ett starkt och genomtänkt formspråk. Ducka!


www.konstfack.se
www.brda.se



Konstfacks vårutställning är öppen fram till 28:e maj och finns att beskåda i Konstfacks lokaler vid Telefonplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback