The Tough Alliance

The Tough Alliance

I dagsläget är det dessvärre sällan jag utsätter mina öron för ny musik. De senaste skivköpen som kan räknas på ena handens fingrar råkar vara något med Bowie, något med Prince och 20 år gamla sjutumssinglar.

 

Men för att råda bot på detta tog jag förra veckan på mig mina favoritchinos (för övrigt mina endaste) och åkte in till stan. Jag ville ha något roligt, något spännande, något man kunde dansa till.

 

Således lämnade jag Bengans på Drottninggatan med The Tough Alliance senaste i handen, som blivit min till det facila priset av 129 riksdaler.

 

A New Chance är TTA's tredje album i ordningen. Debuten New School kom 2005 och följdes upp av den något underliga instrumentalresan Escaping your ambitions som sammanlagt trycktes i 1000 ex, hälften CD hälften LP.

 

Nu är de alltså återigen tillbaka med ett album så som vi känner igen dem. Singeln First class riot är en svängig poplåt som känns igen från debuten. På hemsidan står det att läsa att det är en traditionell poplåt, med en traditionell popvideo och att Henning Fürst och Eric Berglund låtsas vara två traditionella popartister. Förutom den här låten och inledningsspåret Something special känns inte skivan särskilt rolig alls. Tyvärr.

 

Det var kul för två år sedan, nu förväntar i alla fall jag mig något nytt. Det kanske är jag som är hård och trendängslig, men det känns inte helt fräscht år 2007.

 

Likt kollegorna i Air France (låten Never Content) har man på skivan med arabiska referenser. Skivan börjar och avslutas med något som kan liknas bönerop(?) och framsidan täcks av arabiska tecken. Där våldsförskönandet och huliganhyllningarna tar slut, tar tydligen arabromantiserandet vid.

 

Men när allt kommer omkring, när solen letar sig in mellan persiennerna och sommaren snart är här förstår jag att detta (precis som New School) kommer bli ett fint soundtrack till en dag på stranden.

 

Och i alla fall jag kommer gå och nynna "you're worth something special, you're worth something real"...


Kommentarer
Postat av: William

Jag tycker att skivan skivan är helt underbar!

2007-06-03 @ 14:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback