09:57 söndagmorgon


Bild lånad från Los Angeles Times.

Snörar på mig fake-conversen och promenerar till Croissants de France-nånting. Solen skiner men lyckas inte riktigt tränga igenom morgondiset. Har på mig shorts, linne och caridgan, men det känns som att det börjat blåsa svalare höstvindar. Inne på Croissant de France luktar det snuskigt mycket billig ost och plastskinka. Köper croissanter, går hem, gör extra starkt filterkaffe och käkar mina croissanter med philadelphiaost och marmelad. Ackompanjerad av Monica Z.

Idag flyttar vi till Shanghais motsvarighet till, kanske, Bondegatan. Changle lu, here we come! Kommer bli flatmates med en kinesisk tjej vars namn jag varken kan läsa eller uttala. Men på "västerländska" heter hon Din.

Och vi ska till IKEA idag. Har kikat på hemsidan... De säljer snaps, billig ost och billigt kaffe. Ska bli kul att se IKEA här i kinaland. Har läst att kineserna inte riktigt tagit til sig konceptet med "billiga" platta paket. Istället åker de till varuhuset varma sommardagar för att låta barnen springa av sig medan föräldrarna ligger och sover i utställningssoffor och sängar, njutandes av gratis AC. Och köper billigare fake-IKEA-möbler nån annanstans.

Jag börjar gilla Shangahi, känns som det börjar lossna nu... Ska bara lära mig lite kinesiska också.


Los Angeles Times skriver om IKEA i Beijing.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Var Ikea-besöket så som du förväntat dig? Var folk där snarare för upplevelsen än för shoppingen? Shoppade ni något själva?



Massor med kramar!

2009-10-18 @ 18:09:06
Postat av: Axel

Vi var på IKEA i HK och det var en stundtals traumatisk upplevelse. Främst sekunden då de kokta köttbullarna (frikadellerna?) serverades på plasttallriken tillsammans med lantchips och tomatsås. Deras varmkorv var tjock, olagad och låg i ett enormt, sött bröd. Melaminmjukglassen för motsvarande 2kr rekommenderas dock varmt!



En tumme upp av två möjliga.



Hur går det med kinesiskan för dig? Hänger du med lite grann iaf.? Fortsätt simma lugnt.

2009-10-20 @ 15:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback