Med uppenbar känsla för stil

Med uppenbar k?nsla f?r stil

Häromdagen, på bussen hem från skolan, tjuvlyssnade jag på ett samtal. Det var lite spännande och förbjudet sådär och om sanningen ska fram blev jag lite rädd.

 

De som bjöd så vackert på sig själva och så gärna delade med sig av sina fina fritidaktiviteter var ett gäng 15-åringar. Höga på snus (dom hade tryckt in 2-3 portionspåsar var) satt de spottandes och exalterades över att dom skulle åka på "box". Detta visade sig betyda att dom skulle åka och slåss med andra överenergiska ungdomar.  

 

Är det något jag ogillar så är det osnutna tonårskillar. På något sätt fann jag detta smått tragikomiskt. Jag funderade på att ringa polisen. Ena killen som var någon form av ledare för gruppen hade egentligen fått en läkartid för att gå och se över sin nackspärr, men "va fan, man bangar ju inte en fight".

 

Jag fick en gratis snabblektion i det här med att slåss under ordnade omständigheter. De pratade lite om fotboll, Djurgården, Hammarby, AIK, deras olika firmor och om någon topboy som hade blivit ihjälslagen förra veckan. Om jag förstod det hela rätt så är det jävligt häftigt att vara topboy, eftersom det lät på dom andra som om en topboy inte kunde dö.


Men, hursomhelst. Detta får mig lite smått långsökt att skriva några rader om boken jag håller på att läsa: Med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet av Stephan Mendel-Enk.

Stephan Mendel-Enk jobbade för fotbollsmagasinet Offside när han skulle göra ett reportage om huliganism och dess våld. Detta resulterade senare i en bok där han lotsar läsaren genom mansideal och tar huliganer, Andres Lokko och Mikael Persbrandt till hjälp.

Det är en intressant samhällsskildring, men mest av allt åtnjuter jag alla små anekdoter...

"Han hade haft en hockeyklubba i näven. En firmakille hade ryckt den ifrån honom och knäckt den över hans nacke. Andra hade tryckt in glas, flaskor, och brinnande mashaller i hans ansikte. Han hade rest sig och försökt fly men fått en hoppkick i bröstet. /.../ Jag glömmer aldrig synen när vi åkte därifrån. Han satt mot väggen och hyperventilerade. Helt täckt av stearin."

Apropå huliganvåld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback