HONG KONG!!!

Sååå. Hong Kong-resan landade på cirkus 800 bilder. Det blev mig övermäktigt, så här kommer ett axplock oretuscherade bilder från en väldigt härlig resa i en väldigt hektisk men mysig stad. Behöver jag säga att det var över tjugo grader varmt? Och att jag i skrivande stund sitter hemma i lägenheten i Shanghai igen. Skulle tippa på 15-16 grader inomhus just nu. Det kommer rök ur munnen när man andas och Camilla sitter i tjocktröja och dunjacka och fryser. Gotta love the south!

Resan började tidigt på morgonen på Shanghai Pudong airport.

Central, från andra sidan vattnet.

Nån gata inne i city.

Hamn.

Skylt.

Causebay by night.

Taxibilar.

Backe, i Soho tror jag.

Vi åkte linbana!

Tror, helt ärligt, att Hong kong är den mest exotiska plats jag besökt. Sen jag föddes. Och då åkte vi aldrig ens till nån strand.

Bergen.

Nån av otaliga bankbyggnader.

Blommor!

Mer bank.

Dubbeldeckare.

Sunkigt hus.

Dom bygger i Hong Kong också.

Fasad.

Inte nog med att dom har massa skyskrapor och blinkade hus. De har ett plastfönster i 10-dollarssedlarna. Glassigt.

hong kong weather

Är i Hong kong nu. Läser i svenska tidningar att det är vinter i Sverige. Härligt med en riktig vinter! Med snö! Skönt också att lämna vår kalla lägenhet i Shanghai, och traska runt på gamla kolonialgator i bara t-shirt. Åk till Hong kong, rekommenderas varmt. Fast maten är rätt dyr.

locksmith

Ok, såhär va. Låset till vår sovrumsdörr har varit trasigt ett tag. Det har inte gått att öppna dörren utifrån när den varit stängd. Och det har inte gått att låsa upp den. Idag lyckades jag med att stänga dörren från vardagsrummet, och låsa mig och C ute från sovrummet. Lite jobbigt med pass och flygbiljetter på fel sida om dörren. Efter att ha försökt googla och söka på expat-forumen efter "shanghai locksmith" var jag tvungen att störa en semestrande Din. Hon ringde hit en låssmed som lirkade upp dörren på en minut för 150 yuan. Kul fredagkväll.

På söndag: Hong kong.

torsdagsmorgon

Hej. Vi är mitt uppe i vårfestivalsveckan här i Shanghai. Under helgen var gatorna helt tommat på folk, lite som en julaftonskväll i Sverige. Nu är det lite mer folk på gatorna, väldigt mycket mer på Carrefour...

Igår kväll var det nån sorts firande av att vi är framme på mitten av vårfestivalsveckan. Kineserna är tokiga i svällare och fyrverkerier. Såg två killar som hade ett flera meter långt smatterband nere på gatan.

Inte så himla trevligt när vi var tvugna att ha köksfönstret (fönstret ner mot gatan) öppet pga. det pös om gasmätaren. Så idag kom gaskillen hit och bytte ut hela mätaren. Tydligen ska gasläckor inträffa rätt ofta och ska ha högre dödlig effekt än möglet vi har på sovrumsväggen läste jag på ett expat-forum...

Kinesiskt nyår

Gick precis ut i det nedkylda vardagsrummet, möttes av doften av skogsbrand. Började kolla om det brann nånstans, såklart. Men det var bara grannen som ställt ut en tunna med eldad ved i trapphuset.

Och ute på gatan smäller folk raketer och smällare. För idag är det kinesernas julafton! Vårfestival och kinesiskt nyår. Allt har lite mindre öppet idag och alla är typ lediga nästa vecka. Softar.

your house

Skyddsvästen

Köpte en skojrta på rean på The Market i förra veckan. Från det kinesiska märket Rag Label. Hela framsidan på skjortan är vadderad och det känns lite som att man har på sig en skyddsväst. Jag har länge tvekat, men tydligen finns det kinesisk fashion.

Shanghai, baby!

Pretty nice väder idag i shangan. Solsken och tjugo plus.

saknad

Perstorpsskiva och cappuccino.

mera shoppat

Stannade till på The Market igår innan vi gick och käkade Shanghainesisk mat med Din. Jag köpte en skyddsvästs-skjorta och en grå, plastig jacka. Bild kommer kanske. Iaf, det shanghaiska köket är nog dett utav de sämre i Kina. Man vill ju ha chilihetta. Det shanghaiska har inte det.